Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Propozycje nowych zajęć

Aktywności polecane dla seniorów: nordic walking, gimnastyka, fitness, pływanie

Spis treści

Jest wiele form aktywności fizycznej, które seniorzy mogą realizować, by zachować zdrowie i sprawność.  Wśród nich są m.in.: marsze (w tym nordic walking), pływanie, jazda na rowerze, gimnastyka, fitness, taniec.  Zanim zaczniemy ćwiczyć z seniorami, warto poprosić ich o to, by skonsultowali z lekarzem ewentualne przeciwwskazania. Warto kierować się też ogólną zasadą, by ćwiczenia dla osób starszych mieściły się między wysiłkiem lekkim a umiarkowanym. 

Nordic Walking dla seniora

Dobry trening z kijkami usprawnia układ oddechowy i sercowo-naczyniowy, zwiększa pobór tlenu, rozwija  mięśnie kończyn dolnych, górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion i barków, zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków. Niewielkie obciążenie stawów sprawia, że jest idealną formą aktywności ruchowej u osób starszych. 

Więcej informacji znajdziesz na stronie Polskiej Federacji Nordic Walking czy Chodzę z kijami. Są tam instrukcje, jak dobrać kijki i  jak prawidłowo się z nimi poruszać.

Przykładowe filmy instruktażowe:

Jak chodzić z kijkami:

Poprawnie chodzę z kijkami: 

Pływanie - zdrowe i bezpieczne

Pływanie dla osób starszych jest bezpieczne dla organizmu, umożliwia bowiem ćwiczenie ciała bez zmagania się z ciężarem ciała. W czasie ruchu w wodzie nie obciąża się stawów i kości.  Korzyści z pływania dla osób dojrzałych to m.in.: 

  • Poprawa krążenia
  • Zwiększenie elastyczności ciała
  • Poprawa postawy ciała
  • Zwiększenie siły mięśni 
  • Złagodzenie napięcia mięśni  
  • Wzmacnianie równowagi 
  • Kontrola wagi 
  • Redukcja stresu  
  • Zmniejszenie ryzyka osteoporozy

Ciekawostka: Martha Loats z USA postanowiła uczcić swoje 90. urodziny nurkując. Pokazała, że wiek nie musi nas w niczym ograniczać.  Tutaj możesz obejrzeć jej wyczyn.  

Fitness i gimnastyka dla seniora

Zadaniem gimnastyki osób w wieku starszym jest podnoszenie stanu zdrowia, zachowanie sprawności fizycznej i ogólnej aktywności życiowej. W gimnastyce dla osób starszych nie należy stosować ćwiczeń w pozycjach głową w dół, zeskoków z większych wysokości oraz statycznych ćwiczeń siłowych. Warto komponować plany tak, aby znalazły się w nich ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni, rozciągające, ćwiczenia równowagi oraz ćwiczenia wytrzymałościowe. Ćwiczenia gimnastyczne dla seniorów warto skonsultować z lekarzem czy fizjoterapeutą. Wiele ćwiczeń dobrych dla ludzi starszych ma swoje źródło w zestawach zalecanych w czasie rehabilitacji czy fizjoterapii. 

Wiele inspiracji do ćwiczeń można znaleźć w internecie 

 Zajęcia dla seniorów:

Fitness dla seniorów:

Aerobik dla seniorów:

Ćwiczenia dla osób cierpiących na zapalenie stawów:

A na koniec wideo z Leslie Weiser. Ma 98 lat i jest instruktorką fitnessu. Pokazuje, że na aktywność nigdy nie jest za późno:

Tu znajdziesz lekcję nr 2. A tu lekcję nr 3.

Zobacz też:

Komentarze