Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Użytkownicy

Animator-ekspert Bartosz Nakończy o zajęciach dla przedszkolaków: Dzieci potrzebują swobody

Spis treści

O swoich doświadczeniach związanych z prowadzeniem zajęć dla przedszkolaków opowiada Bartosz Nakończy, animator-ekspert pracujący na Orliku w Krakowie przy ul. Grochowskiej 20). 

Jakie są przedszkolaki

Dzieci odczuwają naturalną potrzebę ruchu. Ruch jest podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój dzieci; angażuje  wszystkie ich zmysły. Pracując  z dziećmi musimy zwracać uwagę na różnorodne ćwiczenia ruchowe, czyli takie, które wykraczają poza samą aktywność fizyczną. Dzięki różnorodnym formom zajęć, które jesteśmy w stanie przeprowadzić na orliku:

  • rozwijamy ciekawość, potrzebę ruchu i radość z niego, zainteresowanie grami, spontaniczność oraz gotowość do podejmowania ryzyka,
  • budzimy w nich chęć do nauki oraz do podejmowania wysiłku, w celu radzenia sobie także z trudniejszymi zadaniami ruchowymi,
  • równoważymy braki ruchu w dzisiejszym społeczeństwie,
  • wspieramy nie tylko fizyczne, lecz także psychiczne, emocjonalne i społeczne procesy rozwojowe. 

Zajęcia sportowe atrakcyjne dla przedszkolaków opierają się na:

  • Czerpaniu przyjemności i radości z zabawy! – stwarzamy możliwości, by na ile to możliwe, dzieci mogły bawić się bez ograniczeń, same lub wraz z innymi próbowały wykonywać zadania ruchowe i same poszukiwały rozwiązań.
  • Zrozumieniu, że zabawa jest ważniejsza niż wynik! – celem każdej gry jest radość z zabawy. Zwycięzcami mają być wszystkie dzieci.
  • Zróżnicowaniu form ruchu od biegów, przez skoki, czołganie, turlanie, rzucanie, podskoki, leżenie, wspinanie, przetaczanie, przewroty, ćwiczenia równoważne, pokonywanie różnorodnych przeszkód. 
Wymogi dla prowadzących zajęcia

Animatorzy prowadzący zajęcia dla przedszkolaków są kimś więcej niż organizatorami zajęć. Podczas zajęć muszą umieć pocieszyć w przypadku niepowodzenia, pochwalić za sukces, łagodzić drobne kłótnie, wysłuchać różnych historii i próśb.

Oto kilka porad dla prowadzących zajęcia z najmłodszymi:

  1. Unikaj długiego czasu oczekiwania na ćwiczenie/zabawę.
  2. Używaj języka dostosowanego do dzieci (podanie ćwiczeń w formie historyjek lub opowieści).
  3. Prowadź zajęcia w formie zabawy.
  4. Różnicuj formy ćwiczeń.
  5. Korzystaj z pomocników (do tej roli możesz zaprosić rodziców).
  6. Pobudzaj kreatywność (nie zdradzaj dzieciom z góry wszystkich rozwiązań wykonania danego ćwiczenia, zachęcaj do wymyślania nowych ćwiczeń i zabaw).
  7. Stwórz stałe punkty orientacyjne np. „zamek” (to charakterystyczne miejsca na orliku, w których zbierają się wszyscy uczestnicy, aby wysłuchać, jak będzie przebiegać kolejna zabawa).
  8. Uwzględnij fazy swobodnej zabawy (każde zajęcia zaczynaj od swobodnych zabaw, w czasie których dzieci będą mogły rozładować emocje związane uczestnictwem w grach i zabawach).

Zajęcia z przedszkolakami składają się z trzech charakterystycznych części:

  1. Wszechstronne ćwiczenia ruchowe (są to wszystkie gry, zabawy rozwijające podstawowe ruchy z wykorzystaniem różnego rodzaju przyborów, rywalizacja w biegach i sztafetach, zabawowa gimnastyka dziecięca).
  2. Nauczenie ukierunkowane na rozwój umiejętności związanych z grami zespołowymi i innymi sportami (zabawy z wykorzystaniem różnych piłek, zabawy i współzawodnictwo w strzelaniu goli, rzutach w kręgle itp.).
  3. Gry zespołowe (małe gry na małych boiskach we wszystkie gry zespołowe, uproszczone reguły maksymalnie 5x5)

Całkowity czas trwania zajęć to 60 min. 

Przykłady gier i zabaw

Pracując z przedszkolakami starajmy się, aby każde ćwiczenie, gra i zabawa została przedstawiona w formie historyjek lub była opisana bardzo obrazowo (forma opowieści ruchowej). Bardzo dobrze jest wykorzystać do tego celu porównania ze świata zwierząt lub baśni. Ten sposób przekazu treści zabawy pobudza ciekawość i fantazje dzieci, a przede wszystkim motywuje je do aktywnego uczestnictwa.

Poniżej kilka przykładów gier i zabaw dla przedszkolaków:

 SMERFY NA ORLIKU

Naśladowanie zwierząt

Wyznaczamy  pole zabawy np. kwadrat 15x15m i pośrodku rozstawiamy w rozsypce pojedyncze pachołki. 

Smerfy spacerują radośnie po lesie i naśladują napotkane zwierzęta: czołgają się jak wąż, skaczą jak żaba, kroczą dumnie jak paw, chodzą na czworakach jak wilk. Nagle Animator (Papa Smerf) woła „Uwaga, Gargamel”. Wszystkie smerfy mają za zadanie przeskoczyć przez pachołek i schować się za nim kładąc się na ziemi. 

Zaczarowany las

W wyznaczonym wcześniej polu zabawy każdy uczestnik ma piłkę przy nodze.

Smerfy prowadzą piłkę w zaczarowanym lesie Gargamela (rozstawione pachołki), próbując trafić i przewrócić trujące grzyby (pachołki).

Gargamel (animator) złości się na smerfy i próbuje jak najszybciej ustawić grzyby z powrotem na miejscu. 

Polowanie na Gargamela

W wyznaczonym wcześniej polu zabawy każdy uczestnik ma piłkę w rękach. Smerfy muszą schwytać Gargamela (animatora), który napadł na ich wioskę – w tym celu muszą go wielokrotnie (od 12-15 razy) trafić piłką rzucając ją rękami. Przy każdym trafieniu Gargamel głośno krzyczy „ała!”.

Jak zachęcić przedszkolaków do aktywności

Najmłodszych nie trzeba wcale zachęcać do udziału w zajęciach. Dzieci odczuwają głód ruchu i pragną go zaspokoić w każdy możliwy sposób. Wyzwaniem dla animatora jest dotarcie z ofertą do rodziców i opiekunów, a także uświadomienie ich o roli aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju młodego organizmu.

W tym celu można wyróżnić kilka przykładów dobrych praktyk ułatwiających zaciekawienie rodziców zajęciami na orliku:

  • organizacja zajęć pokazowych w przedszkolach,
  • rozwieszenie plakatów przy przedszkolach, świetlicach szkolnych,
  • organizacja festynów dla najmłodszych i pikników rodzinnych. 

Warto jednak pamiętać, że najskuteczniejszą formą reklamy naszych zajęć będzie zadowolenie rodziców i radość dzieci. Każdy mały Smerf, który na Naszych zajęciach będzie się świetnie bawił, zaciągnie na kolejne spotkanie swojego najlepszego przyjaciela z piaskownicy. Podobnie sytuacja wygląda z rodzicami. Każda mama widząca uśmiechnięte dziecko wychodzące po zajęciach opowie o wspaniałych pełnych aktywności fizycznej wyprawach w świat baśni i czarów swojego dziecka na orliku swojej koleżance podczas rozmowy przy kawie. 

Podsumowując:

DZIECI CHCĄ SIĘ BAWIĆ !

Zaproponuj urozmaicone gry i ćwiczenia. Wykorzystuj różne piłki, balony, przybory wymyślając nieskończoną liczbę zdań. 

DZIECI NIE POPEŁNIAJA BŁĘDÓW, JEDYNIE ZBIERAJĄ DOŚWIADCZENIA RUCHOWE!

Życzliwie objaśniaj i poprawiaj niedociągnięcia. Chwalenie polega na wsparciu w osiąganiu postępów i wzmocnieniu pewności siebie. 

DZIECI POTRZEBUJĄ SWOBODY !

Wspieraj kreatywność dzieci, pozwalając im np. samodzielnie wymyślić i wypróbować nowe ćwiczenia. W ten sposób same będą mogły zebrać własne doświadczenia.

Bartosz Nakończy, animator orlika z Krakowa  

Zdjęcia wykonano podczas zajęć na orliku w Krakowie przy ul. Grochowskiej

Literatura:

  1. Von Ralf Peter, Gerd Bode, 2012, Piłka nożna jutra. Pierwszy podręcznik trenera piłki nożnej dzieci. Warszawa, Wydawnictwo PZPN
Komentarze