Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Użytkownicy

Brak czasu, wstyd i niechęć. Dlaczego kobiety nie ćwiczą?

Spis treści

Kobiety uprawiające sport są w mniejszości. O wiele rzadziej również widać je na Orlikach. Aby to zmienić, musimy zrozumieć przyczyny takiego stanu rzeczy, a następnie z nimi walczyć. 

Co przeszkadza kobietom w uprawianiu sportu?

Czas

Najczęstszą deklarowaną przyczyną braku aktywności kobiet jest brak czasu. Kobiety wciąż są obarczone większą ilością obowiązków (zawodowych, domowych, rodzinnych). Muszą dużo więcej poświęcić, by znaleźć czas na bycie aktywnymi.

Wstyd

Kolejnym czynnikiem odciągającym kobiety od ćwiczeń fizycznych jest wstyd. Zarówno przed wystawianiem niejako na widok publiczny swojego ciała, z którego najczęściej nie są zadowolone, jak i przed pokazywaniem się z potarganymi włosami, bez makijażu i ze spoconym ciałem. Z tego też wynika wielka popularność ćwiczeń z płyt DVD czy YouTube w domu i bez świadków.

Stereotypy

Sport, zwłaszcza wyczynowy i zespołowy, nadal jest uważany za aktywność i zainteresowanie zarezerwowane przed wszystkim dla mężczyzn. Wartości kojarzone ze sportem, takie jak wytrzymałość, rywalizacja, nastawienie na sukces, w stereotypowym odbiorze kłócą się z kobiecością. Między innymi z tego powodu kobiety, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach uważają, że nie wypada im "biegać po wsi" czy grać w piłkę na Orliku.

Co zachęca kobiety do uprawiania sportu?

Chęć poprawy zdrowia i sprawności

Kobiety, które uczestniczą w rekreacji fizycznej, motywują to głównie dążeniem do poprawy sprawności, samopoczucia, wzmacniania zdrowia. Aby zachęcać panie do podejmowania aktywności, należy więc odwoływać się do tych właśnie wartości. Podkreślać, jak duży wpływ ma sport w zmniejszaniu ryzyka chorów czy poprawiania sprawności.

Koleżanki

Kluczowym motywatorem jest towarzystwo innych kobiet. Z naszych badań, jak i rozmów z animatorami wynika, że nic tak nie motywuje kobiety do przyjścia na Orlik, jak zadowolona koleżanka. Dlatego tak ważny i skuteczny jest „marketing szeptany” czy „poczta pantoflowa” obok rozwieszonych plakatów czy rozdawanych ulotek. Zachęcaj uczestniczki zajęć, by następnym razem przyszły z przyjaciółką, siostrą czy sąsiadką.

Dążenie do szczupłej sylwetki

Dla kobiet sport bardzo często jest narzędziem w walce z nadprogramowymi kilogramami. Kobiety często mają kompleksy związane ze swoim wyglądem. A to za dużo ważą po ciąży, a to przytyły po 40-tce, a to na udach widać "skórkę pomarańczową". 

Dążenie kobiet do szczupłej sylwetki może być Twoją tajną bronią w motywowaniu ich do aktywności. W związku z tym warto podkreślać rolę spalania kalorii, walki z cellulitem czy modelowania niedoskonałych części ciała podczas ćwiczeń fizycznych. Nawet jeśli panie zaczną ćwiczyć, żeby zrzucić parę kilogramów, jest duża szansa, że poczują taką frajdę i przypływ endorfin po treningu, że zostaną stałymi bywalczyniami Twojego Orlika.

Animator kontra obawy kobiet

Biorąc pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw” w podejmowaniu aktywności przez kobiety, rolą animatora jest walczyć z przeciwnościami i wykorzystywać czynniki sprzyjające. Wiedząc o tym, co kobiety zniechęca, a co zachęca, łatwiej przygotować ofertę, która skłoni panie do aktywności na Orliku. Dobry animator musi być po trochu nauczycielem, opiekunem, trenerem, a nawet psychologiem. 

Więcej na temat kobiet w sporcie:

Komentarze