Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Promocja

Gdzie i jak się promować?

fot. Marek Kowalczyk / Vistrad.pl

Spis treści

Promocja jest niezwykle ważna w utrzymywaniu relacji z użytkownikami, jak również w zachęcaniu do sportu osób, które nie korzystały jeszcze z Orlika. Paradoksalnie, wraz z rozwojem nowych technologii, codziennie jesteśmy zalewani masą komunikatów i przez to dotarcie do obecnych i potencjalnych odbiorców staje się coraz trudniejsze. Dlatego tak ważny jest sposób przekazywania treści.

Jak się promować, czyli: co, gdzie i dla kogo?

W informacji, np. o wydarzeniu organizowanym na Orliku, powinny znaleźć się wszystkie informacje, które przekonają ludzi do wzięcia w nim udziału. Oprócz podstawowych informacji, czyli: co to za wydarzenie, kiedy i gdzie dokładnie się odbędzie oraz dla kogo jest przeznaczone, warto też zastanowić się i opisać jakie korzyści przyniesie. Portal ngo.pl określa te informacje mianem "komunikatu podstawowego", który powinien być:

  • celowy – wiemy, do kogo się zwracamy i po co
  • kompletny – wszystkie informacje podajemy „na tacy”
  • użyteczny – szukamy informacji ważnych dla odbiorcy i używamy „języka korzyści”
  • poprawny – piszemy/mówimy poprawnie, ale i ciekawie.

Dobrą praktyką jest pokazanie napisanej przez siebie informacji drugiej osobie z prośbą o przeczytanie jej i wskazanie ewentualnych niejasności. 

Bardzo ważne w działaniach promocyjnych są dobre zdjęcia. O tym jak je robić we własnym zakresie, nawet przy użyciu telefonu komórkowego, piszemy tutaj

Przede wszystkim: prostota

W tworzeniu materiałów promocyjnych najlepiej kierować się zasadą uproszczenia wszystkich możliwych elementów komunikatu. Im mniej, a przy tym, konkretniej - tym lepiej.

Zabierając się do tworzenia ulotki albo plakatu promującego zajęcia lub wydarzenie, weź pod uwagę następujące kwestie:

  • bezpośredniość języka i wezwanie do działania – najlepiej zwracać się do odbiorcy bezpośrednio, np. „Włącz się”, „Zadzwoń”, „Wyślij ankietę”
  • prosty i czytelny przekaz – unikaj umieszczania niepotrzebnych elementów czy zbędnych ozdobników
  • jeden dominujący motyw – obrazek, zdjęcie, motyw, napis; unikaj ozdobników typu tzw. Clip Art, które są dostępne w Wordzie
  • wyraźne, duże napisy – powinny być widoczne z odległości kilkudziesięciu metrów; unikaj ozdobnych, niepotrzebnie skomplikowanych krojów pisma
  • ograniczona liczba słów – krótkie słowa i zdania stanowią o sile plakatu; podobnie jest w przypadku ulotki - powinna być konkretna i nie zawierać za dużo szczegółów (przynajmniej na głównej stronie)
  • kontrasty kolorystyczne – wyraźne, skontrastowane barwy przyciągają uwagę
  • ekspozycja logo – logo na plakacie musi być na tyle widoczne, by odbiorca skojarzył przekaz z konkretną organizacją, działaniem
  •  rozmieszczenie informacji – od lewego górnego rogu zaczynając, na prawym dolnym kończąc (jest to zgodne z tym, w jaki sposób ludzie czytają i oglądają plakaty itp.).

Gdzie się promować

Promować warto się oczywiście na Orliku - przede wszystkim rozmawiając z ludźmi, którzy tam przychodzą czy wieszając plakaty informacyjne. Ponadto warto zostawiać plakaty albo ulotki w zaprzyjaźnionych sklepach czy restauracjach. Sporo Animatorów docenia współpracę z księdzem. Informacje wygłoszone w ramach ogłoszeń parafialnych mogą mieć bardzo wyraźne przełożenie na zainteresowanie ofertą Orlika.

Promocja w Internecie to m.in. strona internetowa, jak również ciągle popularny Facebook. Ważne jest, aby informacje tam publikowane były nie tylko czytelne, ale również na bieżąco aktualizowane. Strona, która pokazuje, że na Orliku sporo się dzieje, jest dla niego najlepszą wizytówką. 

Komentarze