Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Użytkownicy

Grupy priorytetowe: Jak zachęcić nowe osoby do korzystania z Orlika

Spis treści

Orliki jako przestrzeń publiczna powinny służyć jak największej liczbie osób – najmłodszym i najstarszym, kobietom i mężczyznom, chłopcom i dziewczętom, niepełnosprawnym i przedszkolakom. Chcemy, by Orliki były takimi lokalnymi centrami wydarzeń w miastach i wsiach, gdzie przychodzą mieszkańcy, zarówno po to, by się poruszać, poznać nowe dyscypliny sportu, wziąć udział w swoich ulubionych zajęciach, lecz także po to, by spotkać się ze znajomymi, zawrzeć nowe znajomości, pokibicować dzieciom czy rodzicom.

Wiemy, że samo pojawienie się boisk, nie sprawi, że ludzie zaczną z nich korzystać. Tutaj liczy się praca i doświadczenie Animatorów. To Wasza oferta i sposób działania może zachęcić do korzystania z Orlików osoby, które z różnych powodów do tej pory tego nie robiły.

Grupy priorytetowe – dlaczego akurat takie?

W zeszłym roku zapytaliśmy Was, kogo brakuje na Waszych boiskach. Okazało się, że zdecydowanie najrzadziej na Orlikach ćwiczą:

  1. Dzieci w wieku przedszkolnym

  2. Seniorzy

  3. Dziewczęta

  4. Kobiety

  5. Osoby niepełnosprawne

  6. Całe rodziny

Tym grupom nadaliśmy status priorytetowy i chcemy pomóc Wam zachęcić je do korzystania z oferty sportowej Orlików. Oczywiście wszystkie te grupy są ze sobą połączone – w rodzinach są przecież i kobiety, i seniorzy, i małe dzieci, a dziewczynki w wieku przedszkolnym wkrótce pójdą do szkoły, staną się nastolatkami, a później dorosłym kobietami. Wśród niepełnosprawnych są osoby w każdym wieku, a seniorzy ze względu na swój wiek i stan zdrowia również nie zawsze są osobami na 100 procent sprawnymi.

Tak więc praca z każdą z tych grup ma podwójne znaczenie. Jeśli zaczniecie pracę z kimś z jednej grupy, łatwiej dotrzecie do kolejnych osób, a tym samym będziecie poszerzać grupę swoich użytkowników.

Pamiętajcie, że czekanie aż te osoby same przyjdą na Orlik, może nie być skuteczną metodą. To Wy jako animatorzy musicie dotrzeć do tych ludzi, zachęcić ich do przyjścia na boisko, pokazać, że Orlik jest też dla nich i że czekają tu na nich zajęcia skrojone specjalnie pod ich potrzeby, możliwości i zainteresowania.

Od czego zacząć?

Na początku przede wszystkim należy rozejrzeć się dookoła – zwrócić uwagę, kto mieszka w najbliższej okolicy, zapytać znajomych i osób uczestniczących już w zajęciach – oni mogą pomóc wskazać osoby, do których warto dotrzeć. To są ich sąsiedzi, znajomi, przyjaciele ich dzieci. Pamiętajcie, że osoby przychodzące na Orlik, są pierwszym i cennym źródłem informacji i inspiracji. Korzystajcie z tego. Słuchajcie ich uwag, być może dzięki temu nasza następna impreza przyciągnie więcej osób.

Razem łatwiej: Warto znaleźć partnera

Warto współpracować z różnego rodzaju instytucjami. Uniwersytety Trzeciego Wieku, Koła Gospodyń Wiejskich, organizacje pomagające niepełnosprawnym itp. to organizacje mające ułatwiony dostęp do grup, do których chcemy dotrzeć. Dzięki ich wiedzy, kontaktom, doświadczeniom będzie łatwiej stworzyć ofertę zajęć odpowiednią dla osób, do których chcemy dotrzeć (niepełnosprawnych czy seniorów).

Inni animatorzy to źródło pomysłów i doświadczeń

Cennym źródłem wiedzy są dla siebie nawzajem animatorzy. To Wy jesteście specjalistami od ciekawych rozwiązań, dobrych sposobów prowadzenia zajęć, niestandardowych metod docierania do nowych użytkowników i kształtowania oferty tak, by ten kto raz przyjdzie na Orlika, chciał tu wrócić.

Na koniec chcemy podkreślić, że rozumiemy, że dotarcie do nowych odbiorców może być żmudną pracą. Nieaktywni ludzie czasem nie tak łatwo dają się przekonać do zmiany nawyków. Pamiętajcie, że Wasza praca może przynieść widoczne efekty dopiero po dłuższym czasie. Nie można się zniechęcać, liczy się każdy krok zbliżający do celu.

Polecamy również:
  1. Jak pracować z osobami niepełnosprawnymi
  2. Propozycje nowych zajęć na Orlikach:

Komentarze