Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Propozycje nowych zajęć

Jak otworzyć sezon na Orliku, czyli pomysły i inspiracje!

Spis treści

Impreza inaugurująca otwarcie sezonu na Orliku to pierwszy krok  do zachęcenia ludzi, by korzystali z planowanych i organizowanych przez Ciebie zajęć. To także doskonała okazja do promowania Orlika jako miejsca, w którym całe rodziny mogą spędzać aktywnie czas, zarówno jako zawodnicy, jak i kibice. Jest to również dobry pretekst do wciągnięcia w organizowanie życia sportowego lokalnych instytucji (szkoła, gmina, lokalna firma) i związanych z nimi osób. Oto garść informacji, jak taką imprezę zorganizować, na co zwrócić uwagę i jak wciągnąć wszystkich do zabawy. 

Niech się dowiedzą, czyli jak wypromować imprezę

Wyślij informację w świat za pomocą strony internetowej, prasy lokalnej i plakatów! Zaplanuj otwarcie odpowiednio wcześnie, by informacja o imprezie mogła dotrzeć do wszystkich zainteresowanych.

  • Dzięki naszemu prostemu generatorowi plakatów, który udostępnimy na portalu do końca marca, stwórz własny afisz. Rozwieś go w szkole, przedszkolu, sklepach, kościele, domu kultury, na przystanku autobusowym oraz  innych miejscach odwiedzanych przez dużą liczbę osób

Co powinien zawierać plakat?

- Nazwę imprezy, jej miejsce i dokładny termin (godzinę otwarcie i zamknięcia)

- Informację, jak dotrzeć do Orlika

- Listę zawodów, pokazów lub innych atrakcji, które mogą zachęcić do udziału w imprezie jak największą liczbę osób

- Adres strony internetowej/profil na Facebooku.

  • Zaproś lokalną telewizję, radio i prasę na turniej, poproś o promocję imprezy poprzez te media
  • Postaraj się, aby link do strony Orlika znalazł się na popularnych portalach, np. stronach powiatu, gminy, szkoły,  z którymi współpracujesz.
Zorganizuj zawody dla rzadkich gości Orlika!

Grupy najrzadziej korzystające z Orlików: dzieci w wieku przedszkolnym, dziewczęta, kobiety, seniorzy/seniorki, osoby niepełnosprawne oraz całe rodziny często myślą, że na Orliku nie dzieje się nic, co jest dla nich przeznaczone. Wyprowadź ich wszystkich z błędu i podczas otwarcia sezonu przeprowadź przykładowe zajęcie i konkursy. Zajęcia muszą być stosunkowo łatwe, czyli dostosowane do poziomu wytrenowania osób biorących w nich udział. Chodzi o to, by znalazły w takiej zabawie radość, a nie zniechęciły się i sfrustrowały.

  • Przedszkolaki:
    • sprawnościowy tor przeszkód  z przyborami i piłkami
    • gry i zabawy dla przedszkolaków - dzieci ćwiczą razem z rodzicami
    • „Samochody”- dzieci trzymają kółka ringo (piłki), jak kierownice i biegną w jedną stronę kręcąc kierownicami. Animator pokazuje krążki: zielony – samochody jadą, czerwony – zatrzymują się.
    • „Biegnij za obręczą” - animator pokazuje, w jaki sposób wprawić w ruch obręcz, tak, aby się toczyła. Następnie dzieci popychają obręcze i biegną za nimi, próbując je złapać zanim się przewrócą.
    • przeciąganie liny dla najmłodszych
    • wyścigi w workach
  • Dziewczęta:
    • otwarty trening z wybranej dyscypliny sportu w formie gier i zabaw
    • zajęcia z piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, piłki ręcznej, lekkoatletyki
  • Kobiety:
    • specjalne grupy zajęciowe dla kobiet w różnym wieku - np. aerobik, siatkówka, taniec, badminton
    • jeśli w okolicy działa klub sportów walki -  warto wspólnie przeprowadzić otwarte zajęcia z elementami sportów walki
  • Seniorzy/seniorki:
    • nordic walking
    • pilates/rozciąganie
  • Osoby niepełnosprawne:
    • Warto zorganizować gry i zabawy, w których mogą wziąć razem udział zarówno sprawni, jak i niepełnosprawni zawodnicy. Można zrezygnować ze sztywnych zasad, ustalić własne tak, by wszyscy mieli dobrą zabawę.
    • Siatkówka na siedząco i stojąco – sportowa gra zespołowa, w której mogą wziąć udział zarówno osoby na wózkach, jak i sprawni zawodnicy. Taka siatkówka może być odmianą tradycyjnej piłki siatkowej. Zasady gry tej dyscypliny są bardzo podobne do zasad piłki siatkowej. Punkt dla drużyny przyznaje się, gdy po prawidłowym zagraniu piłka dotknie boiska przeciwnika. Zdobywa się również punkt wtedy, kiedy przeciwnik popełni błąd. Piłka może być odbijana każdą częścią ciała i nie koniecznie trzy razy, ale np. sześć.  Boisko do gry jest prostokątem o wymiarach 10 m x 6 m. Boisko na dwa równe pola gry o wymiarach 5 m x 6 m dzieli linia środkowa. Nad linią środkową zawieszona jest siatka, którą warto obniżyć.
    • Goalball to gra drużynowa dla osób niewidomych i słabowidzących. Oczywioście mogą wziąć w niej udział tez sprawni zawodnicy. Z zawiązanymi oczami wszyscy mają równe szanse.Drużyna składa się z trzech zawodników, broniących bramek. Boisko do goalballa ma 9 x 18m i podzielone jest na trzy strefy: bramkową (na szerokość 3 m od bramki), rzutu (3 m za strefą bramkową) i strefę środkową, zajmującą szerokość 6 m na środku boiska. Piłka musi być toczona. Podczas rzutu musi dotknąć strefy rzutu zarówno drużyny rzucającej, jak i broniącej. Po pierwszym kontakcie piłki z zawodnikiem drużyny broniącej, drużyna ta ma 10 sekund na odrzucenie piłki. Jeden zawodnik może tylko dwa razy z rzędu rzucić piłkę.
    • Boccia – sportowa dyscyplina paraolimpijska dla wszystkich, która wywodzi się od włoskiej gry w bule. Pod wieloma względami gra jest podobna do pierwowzoru. Wprowadzenie bili na boisko odbywać się może w dowolny sposób: rzucenie, kopnięcie, sprzęt wspomagający np. rynny, pochylnie. Pozycja ciała zawodnika nie jest określona: można stać lub siedzieć (wózek, krzesło). Wprowadzanie buli na boisko może się odbywać z udziałem asystenta instruowanego przez gracza. Ze względu na charakterystyczną dla większości gier "bulowych" prostotę zasad, relatywnie do innych sportów tani sprzęt i niewielkie wymagania w zakresie miejsca do gry, boccia polecana jest również jako gra integracyjna.
    • Murarz – zabawa dla wszystkich niezależnie od wieku i stopnia sprawności. Gra polega na tym, że na linii dzielącej boisko na dwie części ustawia się murarza – zawodnika, którego zadaniem jest łapanie osób przebiegających z jednej strony boiska na drugą. Osoba złapana przez murarza staje się „cegiełką” i pomaga murarzowi łapać pozostałych zawodników. Wygrywa ta osoba, która nie została jako ostatnia złapana przez murarza.
    • UWAGA. Zajęcia powinny być dostosowane do wieku graczy, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
Gwóźdź programu, czyli wydarzenie, na które wszyscy będą czekać

W dniu otwarcia warto zorganizować mini turniej lub pokazowy mecz, niekoniecznie piłki nożnej. Mogą to być rozgrywki w koszykówce, siatkówce, rugby lub innej grze zespołowej.  Najważniejsze jednak, by wzięło w nim udział jak najwięcej osób, a zespoły były mieszane. Oto nasze pomysły:

  • Mecz dzieci konta rodzice - drużyny składające się z dzieci trenujących na ORLIKU, które zagrają przeciwko rodzicom. W każdej drużynie powinni się znaleźć zarówno chłopcy,  jak i dziewczęta.
  • Juniorzy z seniorami - mieszane zespoły dzieci i rodziców,
  • Mecz „legendy” kontra „młode wilki” - zachęć uczestników, by odnaleźli ludzi, którzy grali np. w piłkę w lokalnej drużynie. Drużyna legend może składać się też z byłych zawodników, trenerów, nauczycieli WF, rodziców. W meczu z legendami mogą zmierzyć się młodzi adepci (juniorzy) trenujący na ORLIKU. Będzie to świetna okazja do nauki dla młodych graczy oraz dla niektórych seniorów, by wrócić do aktywności.
Dodatkowe konkursy i zawody towarzyszące

Rodzic plus dziecko - taką formę zajęć można wykorzystać w wielu grach i zabawach, tylko od Was zależy, co to będzie! Przykładowe konkurencje:

  • Konkurs rzutów do kosza z kilku wybranych pozycji - liczy się łączna liczba celnych rzutów drużyny,
  • Gra zespołowa w bule,
  • Slalom z piłką plus strzał na minibramkę – liczyć się będzie łączny czas,
  • Piłka siatkowa - liczba odbić w parze sposobem górny/dolnym,
  • Rzut piłką (piłka ręczna ) do celu (pachołek, druga piłki, zawieszone hula-hop),
  • Mini gra dwie na dwie osoby na jeden kosz, na zmniejszonym boisku do piłki nożnej lub siatkówki,
  • Żonglerka - suma odbić dziecka i rodzica (punkty dziecka x 2)
  • Konkurs rzutów wolnych (piłka nożna, koszykówka)
  • Konkurs na najcelniejszą zagrywkę (siatkówka)

Możesz zastosować swój system punktowania danej konkurencji, a następnie wyróżnić uczestników w relacji z zawodów.

Gry i zabawy na bocznych boiskach - jeśli na Orliku jest do dyspozycji dodatkowy sprzęt,  możesz rozstawić wolnostojące stację dla wszystkich chętnych odwiedzających Orlika.

Przykładowe stacje:

  • bule,
  • badminton,
  • tenis stołowy,
  • frisbee,
  • hula-hop,
  • latająca zośka,
  • strzał do mini bramki- piłka nożna, unihokej,
  • stacje sprawnościowe - mini tor przeszkód ułożony z tyczek i pachołków,
  • przeciąganie liny,
  • punkt żonglerki,
  • odbijanie piłki siatkowej,
  • Disc Golf (nazywany czasem frisbee golfem) jest grą bardzo podobną do tradycyjnego golfa, jednak w tym przypadku kij i piłeczka zastąpione zostały specjalnym, latającym dyskiem. Celem gry jest umieszczenie dysku w wcześniej określonym punkcie, podczas jak najmniejszej liczby prób. Tak jak w golfie, kolejny rzut rozpoczynamy z miejsca, w którym dysk wylądował po poprzednim rzucie,
  • ringo zespołowe.

Możesz również przeprowadzić testy sprawnościowe w wybranej dyscyplinie w formie zabawowej - gdzie wyniku będzie można potraktować jako diagnozę, która będzie dla Was punktem wyjściowym w planowaniu zajęć na kolejne tygodnie!

Przykładowe testy:

  • Turbo Orlik - test piłka nożna
    • Konkurencja 1 – „Sam na Sam”; gol = 5 pkt.; 2 próby: Zawodnik ustawia sobie piłkę w półkolu i przeprowadza akcję sam na sam z bramkarzem.
    • Konkurencja 2 – „Rzut karny”; gol = 3 pkt.; 2 próby
    • Konkurencja 3 – „Rzuty wolne”; 16m, 20m, 8 pkt. – po 2 próby z każdej odległości
    • Konkurencja 4 – „Rzut rożny” – gol = 10 pkt.; 2 próby: z narożnika boiska trzeba trafić do pustej bramki. 
    • Konkurencja 5 – „Obij poprzeczkę” – poprzeczka = 8 pkt.; 2 próby: z 16 metrów trzeba trafić w poprzeczkę. Wystarczy, że piłka muśnie bramkę, to punkty są zaliczone
    • Konkurencja 6 – „Obij słupek” – słupek = 8 pkt. ; 2 próby: z 16 metrów trzeba trafić w słupek. Wystarczy, że piłka muśnie bramkę, to punkty są zaliczone
    • Konkurencja 7 – „żonglerka głową” – 1 uderzenie = 1 pkt.; czas = 15 sekund: zwykła żonglerka głową. Spadnięcie piłki na ziemię powoduje przerwanie zadania.
    • Konkurencja 8 – „strzał z połowy” – gol = 7 pkt.; 2 próby: strzał z połowy, piłka musi wpaść do bramki bez kontaktu z murawą.
  • Turbo Orlik – test koszykówka
    • Konkurencja 1 – "rzuty wolne" - celny rzut = 2 pkt.; 5 prób: zawodnij oddaje rzut z linii rzutów wolnych.
    • Konkurencja 2 – "trójki" - celny rzut = 4 pkt.; 9 prób
    • Konkurencja 3 – "rzut z połowy" celny rzut 8 pkt.; 2 próby
    • Konkurencja 4 – "najwięcej celnych" celny rzut = 1 pkt.; czas = 30 sekund: rzuty z dowolnej pozycji.
    • Konkurencja 5 – "kozłowanie za plecami" – 1 kozioł = 1 pkt.; czas = 15 sekund: uczestnik kozłuję piłkę z ręki do ręki za plecami.
  • Turbo Orlik - test siatkówka
    • Konkurencja 1 - Odbicie piłki oburącz sposobem górnym; 1 odbicie = 1 pkt.; czas = 30 sek. - próba wykonywana w wyznaczonym kwadracie 5 x 5, uczestnik podbija piłkę sposobem oburącz górnym nad sobą w postawie wysokiej, liczą się odbicia minimum metr nad głową. Wynik końcowy to suma prawidłowych odbić piłki; w przypadku, gdy ta upadnie na podłoże, kandydat wznawia odbijanie piłki.
    • Konkurencja 2 – Odbicie piłki sposobem oburącz dolnym nad sobą; 1 odbicie = 1 pkt. ; czas = 30 sek. - próba wykonywana w wyznaczonym kwadracie 5 x 5, uczestnik podbija piłkę sposobem oburącz dolnym nad sobą, liczą się odbicia minimum 0,5 nad głową. Wynik końcowy to suma prawidłowych odbić piłki;  w przypadku, gdy piłka upadnie na podłoże, kandydat wznawia odbijanie piłki.
    • Konkurencja 3 –  Zagrywka sposobem górnym do celu; celna zagrywka = 5 pkt. ; 6 prób. Kandydat wykonuje zagrywkę tenisową (zagrywka sposobem górnym w miejscu) z pola zagrywki (9 m od siatki), piłka ma trafić w pole o wymiarach 6 x 9 m (długość - od linii ataku do linii końcowej, cała szerokość boiska do siatkówki).
  • Orlik Strong Man
    • Konkurencja 1 - „Deska” na czas - ćwiczenie izometryczne polegające na utrzymywaniu prostego tułowia w pozycji podporu na przedramionach.  Wygrywa uczestnik, który jak najdłużej utrzyma pozycję wyjściową. Prawidłowa pozycja:
      • barki znajdują się dokładnie pod łokciami
      • dłonie są skierowane do góry
      • łokcie stykają się z podłożem pod kątem 90°
      • ramiona, biodra i pięty tworzą jedną linię
      • mięśnie brzucha są napięte
    • Konkurencja 2 – Król "pompek" na Orliku - uczestnik wykonuje uginanie i prostowanie ramion w podporze przodem, decyduje liczba powtórzeń.
  • Orlik LA
    • Konkurencja 1 - Bieg 20 m - próba szybkości biegowej: na sygnał „na miejsca” testowany staje nogą wykroczną za linią startową w pozycji startowej wysokiej (nie stosuje się startu niskiego). Następnie na sygnał "start" biegnie jak najszybciej do mety.
    • Konkurencja 2 - Skok w dal z miejsca - próba mocy (siły nóg): uczestnik staje za linią, po czym z jednoczesnego odbicia obunóż wykonuje skok w dal na odległość, do piaskownicy lub na materac. Pomiar - skok mierzony w cm, wykonuje się dwukrotnie. Liczy się wynik skoku lepszego. Długość skoku zawarta jest pomiędzy linią skoku a ostatnim śladem pięt.
    • Konkurencja 3 - Bieg zwinnościowy: na sygnał „na miejsca” badany staje na linii startu. Na komendę „start” biegnie do drugiej linii (odległość 10 m), podnosi z półkola klocek, po czym wraca na linię startu, gdzie kładzie klocek (klocek nie może być rzucony). Następnie biegnie po drugi klocek i wracając kładzie go ponownie w półkolu.
    • Konkurencja 4 - Bieg sprinterski w miejscu: na komendę „start” badany wykonuje bieg w miejscu w ciągu 10 sekund, unosząc wysoko kolana z jednoczesnym klaśnięciem pod ugiętą nogą. Ocena: liczy się suma klaśnięć.

Powyższe próby przedstawiają przykładowe testy, które można w dowolny sposób modyfikować i dostosować do wieku i umiejętności uczestników.

Jeśli juz rozpoczynamy z zajęciami na boisku, to może czas na zorganizowane sprzątanie?

Wielkie sprzątanie ORLIKA!

Przydadzą się worki na śmieci oraz drobne upominki dla zwycięskiej drużyny.

Jak to działa?

Podziel uczestników zajęć na grupy w zależności od liczby chętnych, następnie wręcz im worki na śmieci, włącz stoper – daj im 5– 10 minut na jego posprzątanie. Konkurs zwycięża drużyna, która zbierze najwięcej śmieci! Nagrodą może być słodki podarunek ufundowany przez gminę, sponsora.

Daty, które mogą się przydać:

6 kwietnia: Światowy Dzień Aktywności Fizycznej

7 kwietnia: Światowy Dzień Zdrowia Zrób zdjęcia, a następnie podziel się relacją na naszym portalu!

Wyżej wymienione pomysły możecie zastosować w scenariuszu swojej imprezy otwierającej ORLIKA - liczymy na Waszą pomysłowość i czekamy na relacje  z imprezy!

Jeśli otwarcie sezonu już się u Was odbyło, to prosimy o zamieszczenie relacji wraz ze zdjęciami na naszym portalu www.naszorlik.pl.

Jeśli nigdy nie organizowałeś imprezy sportowej, przeczytaj jak to zrobić krok po kroku.

Komentarze