Baza wiedzy

Wiedza i narzędzia przydatne w codziennej pracy Animatora

Użytkownicy

Mariusz Narel o pracy z przedszkolakami: Trzeba być opiekunem, trenerem, kolegą i przedszkolanką jednocześnie

Spis treści

Fot. Facebook.com/Orlik.Mragowo

- Praca z przedszkolakami jest wyjątkowa, bo trzeba wcielić się w wiele ról jednocześnie, trzeba być trenerem, kolegą, opiekunem, przedszkolanką itp. Dzieci w trakcie zajęć są w stanie po kilka razy zmieniać nastrój, od płaczu po śmiech nie do powstrzymania - tak o swojej pracy na orliku z przedszkolakami opowiada animator orlika w Mrągowie, Mariusz Narel. Jednym z przepisów na sukces okazuje się wzorowa współpraca z pobliskimi przedszkolami.

1. Dlaczego wybrałeś pracę z dziećmi w wieku przedszkolnym?

Tworząc projekt Przedszkola Orlika, chcieliśmy stworzyć ofertę dla grupy która na co dzień jest pomijana. A przedszkolaki są grupą, która zasługuje na specjalne zainteresowanie ze względu na swój brak samodzielności. Dodatkowo są w wieku, w którym najszybciej uczą się podstawowych nawyków ruchowych oraz są w stanie zarazić się miłością do sportu na całe życie.

2. Czy praca z dziećmi różni się od pracy z innymi grupami?

Pracowałem z wszystkimi grupami wiekowymi od przedszkolaków po dorosłych zawodników i każda ma swoje „uroki”. Praca z przedszkolakami jest wyjątkowa, bo trzeba wcielić się w wiele ról jednocześnie, trzeba być trenerem, kolegą, opiekunem, przedszkolanką itp. Dzieci w trakcie zajęć są w stanie po kilka razy zmieniać nastrój od płaczu po tym, jak się przewrócą, aż po śmiech nie do powstrzymania.

3. Jak wygląda Twoja oferta skierowana wobec dzieci?

Na początku zajęć staramy się wpleść temat zajęć (fantastyka, świat z ulubionych bajek) i wszystkie zabawy modyfikować tak, by odpowiadały tematyce. Zajęcia składają się z trzech modułów, w których wszystkie organizowane są w formie gier i zabaw rozwijających przede wszystkich wszechstronny rozwój. Dodatkowo wplatamy ćwiczenia z piłkami. Każde zajęcia kończą się meczem piłkarskim. Zajęcia trwają od 45 min do 60 min. Zajęcia dla grup zamkniętych odbywają się w godzinach funkcjonowania przedszkola, czyli 13-14, 14-15. Natomiast zajęcia otwarte o 16.00 lub później.

4. Jak promujesz swoje zajęcia?

Poprzez współpracę z przedszkolami m.in. plakaty, informacje dla rodziców, przedszkolanek. Informacje w mediach, portale społecznościowe, radio. (Tutaj zobaczysz profil Orlika w Mrągowie na Facebooku: https://www.facebook.com/orlik.mragowo)

5. Czy nawiązałeś współpracę z przedszkolami w Twojej okolicy?

Współpraca z przedszkolami przebiega wzorowo, dzieci uczęszczają na zajęcia. Jest bardzo dobry przekaz informacji na linii animator – przedszkolanki, animator – dyrektor.

6. Jak dużo przedszkolaków bierze udział w zajęciach? Ile było na początku, ile jest teraz?

W grupach zamkniętych udział bierze od 20 do 35 dzieci. Natomiast w grupach otwartych do 15 dzieci.

7. Co sprawia największe trudności podczas pracy z małymi dziećmi i jak sobie z nimi radzisz?

Praca z przedszkolakami jest bardzo specyficzna, dzieci wymagają dużego zaangażowania ze strony animatora, bo bardzo szybko się nudzą. Dodatkowo bardzo łatwo się rozpraszają, dlatego trzeba być bardzo cierpliwym.

8. Czy przedszkolaki chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych? Czy dobrze się bawią?

Zdecydowanie tak! Ze względu na naturalna potrzebę ruchu zajęcia sportowe dla dzieci w tym wieku to ogromna frajda.

9. Jakie gry i zabawy na orliku dzieci lubią najbardziej?

Najbardziej popularną zabawą jest berek oraz wszelkiego rodzaju modyfikacje tej zabawy, np. berek czarodziej, berek lawina, liski itp.

10. Czy rodzice i wychowawcy z przedszkola aktywnie włączają się w program zajęć na orliku?

Rodzice oraz wychowawcy są zawsze chętni do pomocy, jeżeli zostaną o to poproszeni. Przedszkolanki bardzo dużo pomagają podczas organizacji festynów oraz zajęć. Podobnie rodzice, których angażujemy w aktywne uczestniczenie w zabawach.

11. Czy rodzice, dziadkowie, opiekunowie, którzy przyprowadzają dzieci na zajęcia, są zainteresowani korzystaniem z orlika?

Przeważnie rodzice obserwują zajęcia oraz dopingują swoje pociechy, czasami, ale raczej rzadko uczestniczą w zajęciach.

12. Co mógłbyś poradzić animatorom, którzy zamierzają prowadzić zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym?

Najważniejsze jest pozytywne nastawienie i cierpliwość w stosunku do dzieci. I nie należy się załamywać mniej udanymi zajęciami. Ważna jest ciągła chęć rozwoju i jak najlepsze przygotowanie do zajęć, żeby móc w każdej sytuacji poradzić sobie z nieoczekiwanymi zdarzeniami.

13. Jakie imprezy (festyny, pikniki) z udziałem przedszkolaków udało Ci się zorganizować? Jak to wyglądało?

Zorganizowaliśmy dwa rodzaje festynów, otwarty sportowy festyn przedszkolaka, w którym każdy dziecko mogło przyjść z rodzicem i wziąć udział w konkurencjach i zabawach zorganizowanych przez animatorów. Drugi rodzaj festynu jest organizowany we współpracy z przedszkolem, podczas festynu dzieci prezentują występy artystyczne przed rodzicami, śpiewają, tańczą, a  następnie biorą udział w konkurencjach sportowych zorganizowanych przez nas.

Czytaj więcej o aktywności dzieci i rodzin:

Komentarze