Nasz Orlik - Jak ćwiczyć?

Czyli fitness dla wszystkich.

Autorka:
Urszula Staniszewska

Co warto jeść jesienią i zimą, by wzmocnić odporność?

Jesienią i zimą, gdy trwa sezon na przeziębienia i grypę, warto odpowiednio się odżywiać, by wzmocnić odporność. Co warto jeść, by zmniejszyć ryzyko zachorowania?

Nasz organizm w okresie jesienno-zimowym jest osłabiony przez kilka czynników - monotonna dieta, mniej świeżych warzyw i owoców, mniej ruchu na świeżym powietrzu, brak słońca. Wskutek tego nasz układ odpornościowy gorzej sobie radzi z wirusami. Możemy mu pomóc dostarczając witamin i minerałów, najlepiej w pożywieniu.

Warto zacząć dzień od ciepłego śniadania - płatki owsiane, jajecznica, omlet. Warto dorzucić sok ze świeżych owoców lub warzyw albo jakiś owoc, aby organizm otrzymał porcję witamin i minerałów.

Włącz do swojego jadłospisu produkty mleczne fermentowane (jogurty, kefiry najlepiej naturalne, które zawierają najmniej cukru) i kiszone warzywa, które mają mnóstwo witaminy B i C, są niskokaloryczne i wspomagają florę jelitową.

Bardzo zdrowym produktem wzmacniającym odporność jest miód - warto jeść profilaktycznie 1-2 łyżki miodu dziennie. Zawiera kwasy organiczne, cenne aminokwasy, enzymy i mikroelementy oraz witaminy z grupy B. Działa antywirusowo i bakteriobójczo, rozgrzewa organizm.  Warto pić na czczo szklankę ciepłej wody z łyżką miodu i z sokiem z 1/2 cytryny - taki napój wzmocni odporność, pobudzi do pracy jelita i przyspieszy metabolizm.

Cytrusy zawierają mnóstwo witaminy C, która pomaga walczyć z zarazkami i podnosi odporność. Od listopada do lutego trwa sezon na mandarynki, pomarańcze i grejpfruty. Warto z tego korzystać.  

Imbir jest prawdziwym skarbem w czasie chłodów. Nie dość, że wspaniale rozgrzewa, to jest również bogaty w substancje antybakteryjne, antywirusowe i przeciwzapalne. Można go dodawać do zup. Najpopularniejszą i najprostszą metodą jest picie herbaty ze świeżo startym imbirem, miodem i cytryną.

Natka pietruszki zawiera mnóstwo żelaza wspomagającego odporność. Warto dodawać natkę do kanapek, surówek, zup, sałatek. Trzeba ją jeść na surowo, bo pod wpływem gorącej temperatury traci wartości odżywcze.

Pamiętaj o jajkach, które dostarczają wartościowego białka oraz witamin A, E, D, K, B i beta karoten. W żółtku znajdują się dobre tłuszcze omega-6 i omega-3. Zdrowa osoba może jeść do 4-5 jajek w tygodniu.

Cebula i czosnek to nasi wielcy sprzymierzeńcy w walce z grypą i przeziębieniem. Wzmacniają odporność, działają bakteriobójczo. Warto je jadać na surowo.

Jedzmy dostępne jesienią i zimą warzywa i owoce - jabłka, gruszki, banany, szpinak, brokuły, kalafior, brukselkę, buraki, dynię, kapustę.